Email marketing - temná strana

spam.jpg

Každou věc v životě lze dělat několika způsoby. Hraniční způsoby každého konání jsou dva: dobře a špatně. Špatně, ba dokonce i škodlivě lze provádět i email marketing. Čeho se vyvarovat a na co si dát pozor? 

Databáze "z netu" aneb rozešleme a uvidíme.

To bývá často mantra především začínajících firem. Databáze kontaktů je prázdná (vždyť teprve začínáme). Kde je tedy získat? Řešení se nabízí více a lze je rozdělit dle pracnosti a časové náročnosti. Velmi pěkným a elegantním řešením je nabídnout potencionálním zákazníkům tzv. ochutnávku zdarma. Ochutnávka zdarma může mít podobu bezplatného přístupu k Vašim službám (například po omezenou dobu nebo s omezenými funkcemi). Tím postupně získáváte kvalitní a cílené kontakty, jelikož tito lidé již přece zájem o Vaše služby projevili. Pokud jste šikovní, máte zároveň i jejich souhlas se zasíláním dalších sdělení. Je však jasné, že tato cesta je delší a vyžaduje poměrně dost úsilí.

Mnoho začínajících podnikatelů tedy proto sáhne k jiné, snadnější a rychlejší metodě. Zákazníky přece potřebujeme teď hned a ne až za 3 měsíce! V lepším případě firmy sáhnou k databázím, které jsou poskytovány specializovanými firmami. Znáte například "klikačky"? Pokud ne, tak jen v rychlosti. Jistě jste již slyšeli, nebo třeba i znáte různé společnosti slibující rychlé výdělky na internetu pouhým klikáním na reklamy v zasílaných emailech. Skutečně si myslíte, že hlavním důvodem existence těchto firem je proplácení výdělků uživatelům? Omyl! Je to právě prodej databází takto získaných emailů, které tyto firmy živí. Databáze skupují další firmy, které na získané emaily zasílají co? Ano, přece reklamu, na kterou uživatelé těchto systémů tak ochotně klikají a kruh se nám uzavírá.

Problém tohoto přístupu je nasnadě. Uživatele nezajímá ani v nejmenším, na co klikají. Zajímá je jen jediné: V honbě za slíbeným ziskem provést co nejvíce prokliků, a to na cokoli. Problém je i ve složení cílové skupiny těchto lidí. Z povahy věci většina lidí využívající tyto systémy spadá do nízkých příjmových skupin obyvatelstva (proč by jinak za pár haléřů klikali na reklamní emaily?). Tedy i kdyby se náhodou stalo, že by dotyčný měl o Váš produkt/službu zájem, velmi pravděpodobně na něj nedosáhne finančně. Efektivita takovéto kampaně je tedy velmi nízká a prakticky se rovná nule. Cena za databázi se však může pohybovat i v řádech desítek tisíc Kč. Asi jediným "plusem" této metody je, že neporušujeme zákon o nevyžádaném obchodním sdělení, jelikož všichni účastníci "klikaček" jej samozřejmě poskytli.

Nakonec nám zbývá poslední a "nejšpinavější" metoda. Půjdeme na Webtrh, Aukro (tyto dva portály jsou zmíněny hlavně díky své velikosti a četností výskytu podobných nabídek) a najdeme si kohokoli, kdo momentálně prodává jakoukoli databázi emailů. Při podobných akcích nás zajímá především počet kontaktů a cena, která bývá někdy opravdu až podezřele nízká. Nyní za zlatého bludišťáka. Co se stane po odeslání takovéto naprosto neřízené kampaně? Není to nic pěkného. Pokud akci provádíme z našeho firemního serveru, nebo veřejného emailu, velmi rychle dojde k jeho blacklistaci, případně zablokování účtu. Emaily, které adresáti obdrží, budou pravděpodobně rovnou označeny jako spam, případně je adresáti ihned smažou. V horším případě se aktivní adresáti začnou zajímat o osobu odesílatele a způsob, kterým získal jejich emailovou adresu. Podání stížnosti na ÚOOÚ (Úřad na ochranu osobních údajů) pravděpodobně zvolí jen jednotlivci z řad adresátů. I to ale stačí k tomu, aby takováto začínající firma měla zaděláno na slušné nepříjemnosti.

Jak to tedy provést "správně"?

Něco málo jsme si již naznačili v úvodu. Není to však zdaleka všechno, co je třeba udělat. S pracně vybudovanou a získanou databází kontaktů je třeba správně zacházet, neb se vlastně jedná o takovou velmi křehkou květinku. Několik neopatrných akcí a rozhodnutí může Vaši předešlou práci zcela znehodnotit a zákazníky poštvat proti Vám. Něco více si o tom povíme v některém z dalších článků.

Přejeme Vám šťastný (Profi)mailing.

 

 

 

 

Užitečné odkazy